Menu
Stadstoren en pompeblêd prijken op nieuw beeldmerk Bolsward

Stadstoren en pompeblêd prijken op nieuw beeldmerk Bolsward

27 maart 2025

BOLSWARD In het Cultuur Historisch Centrum De Tiid is het nieuwe beeldmerk van Bolsward onthuld door wethouder Michel Rietman.

Dit beeldmerk maakt deel uit van een breder citymarketingplan dat de identiteit van Bolsward als het hart van de Friese elf steden moet versterken. Het doel is om de stad beter op de kaart te zetten voor inwoners, ondernemers en toeristen.

Bolsward had geen eigen beeldmerk. Informeel werd het logo van de Fietselfsteden gebruikt. ,,Maar dat gebeurde ook niet overal en was niet per se voor de stad bedoeld”, zegt Dirk Jan de Rouwe van de werkgroep Gastvrijheidseconomie.

Bolsward was tot 2012 een zelfstandige stad, maar na een gemeentelijke fusie werd het een van de 89 kernen binnen de gemeente Súdwest-Fryslân. Het ontbrak de stad aan een duidelijke citymarketingstrategie. In 2023 hebben lokale ondernemers, VVV Waterland van Friesland, de gemeente Súdwest-Fryslân en Museum De Tiid de werkgroep ‘Gastvrijheidseconomie’ opgericht. Met steun van drie lokale stichtingen en subsidie van ‘út de Mienskip’ is er 50.000 euro verzameld voor de ontwikkeling van het beeldmerk, een samenhangende verhalenlijn en een vernieuwde website.

De onthulling van het beeldmerk vond woensdag plaats in het Auditorium van Museum De Tiid, het voormalige stadhuis van Bolsward. Om de inwoners te betrekken, ontvangen zij begin april een bumpersticker en een boekje met de verhalenlijn van Bolsward. Ook gaat dit voorjaar de vernieuwde website www.bolsward.nl live.

Tijdens de bijeenkomst zijn ook een nieuwe stadsplattegrond en kinderspeurtocht gepresenteerd. Deze zijn nu beschikbaar in het toeristisch informatiecentrum van De Tiid.

Om het initiatief te ondersteunen, verstrekt de gemeente Súdwest-Fryslân in 2025 een subsidie van 25.000 euro aan Ondernemend Bolsward. Voor 2026 komt er een herijking van de financiële middelen voor recreatie en toerisme dat moet helpen bij ‘een gelijk speelveld voor alle kernen’.


De onthulling van het beeldmerk. Foto: Thomas Vaer


Presentatie nieuwe branding Bolsward door Studyo•NL. Foto: Thomas Vaer


Overhandiging kinderspeurtocht Bolsward. Foto: Thomas Vaer

Blijf op de hoogte en mis nooit evenementen of nieuws

Bezoek Bolsward

Bekijk onze agenda.